onsdag 28 november 2007

Deckare

Det känns som om jag läst väldigt många kvinnliga deckarförfattare på senaste tiden: Camilla Läckberg, Anna Jansson, Karin Wahlberg, Karin Fossum och Mari Jungstedt. Igår läste jag klart Mari Jungstedts "Den du inte ser". Började dock i "fel" ordning. Jag läste nämligen den tredje boken "Den inre kretsen" först.

Såhär står det på Adlibris om "Den du inte ser": Det är blomstrande försommar i Visby. Gotland inväntar turistsäsongen.Efter att ha bråkat med sin pojkvän på den årliga sommarfesten med vännerna går Helena Hillerström ut med hunden. På den dimmiga stranden möter hon någon. Hon återfinns brutalt mördad. När småbarnsmamman Frida Lindh efter en kväll på krogen hittas mördad på ett liknande sätt, också hon med trosorna intryckta i munnen, står det klart för kriminalkommissarie Anders Knutas att han har med samma gärningsman att göra. Någon som säkerligen kommer att mörda igen. Mediauppbådet är stort. Paniken sprider sig och är på väg att lamslå hela ön. Väljer mördaren slumpvis, eller finns det en plan - och i så fall, vem blir nästa offer?

Boken var spännande och lätt att läsa. Ingen bok som sticker ut, men helt klart bra underhållning. Nu ska jag börja med nästa bok i ordningen "I denna stilla natt". Samtidigt har jag börjat läsa sista Harry Potter på svenska och på jobbet lyssnar jag på Madame Terror av Guillou.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är väl ett nöt! jag har lagt dig som favorit förrut. Men sen har jag varit till dig och kikat ibladn någongång och tänt: Nehe..hon har inte skrivit nåt mer...men jag har ju inte gått till din startsida så jag har ju inte sett!! Pucko jag! NU har jag massor att läsa imorgon!! KUL men älvnamnet - det såg jag nu iallafall :) Jag skulle heta Nessa Minyatur :) Kram Joa

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Vilken fin blogg du har! Hittade hit via MAlins bokfemma! Jag läser också mycket kvinnliga deckarförfattare! Jungstedt är bra!