torsdag 31 januari 2008

Bokfemman v 5

Filmatiseringar är vad veckans bokfemma handlar om. Det var svårt att välja bara fem stycken, men här är min lista:

1. Harry Potter - J.K. Rowling: Har läst samtliga 7 böcker och sett alla fem filmer och jag ser fram emot de två sista filmerna. Jag tycker de har lyckats få den magiska världen trovärdig. Gillar också Alan Rickman i rollen som Snape.

2. Sagan om ringen - Tolkien: Läste böckerna första gången när jag var i 10-årsåldern och har sen dess läst dem ett par gånger till. Filmatiseringar av såna här gigantiska verk blir ofta dåliga, men i detta fall tycker jag att de lyckats väldigt bra. Film nummer två är det dock lite väl mycket "krig" i anser jag.

3. Pestens tid (The stand) - Stephen King: Detta tycker jag är Kings bästa bok. Filmen är också superbra.

4. Nyckeln till frihet - Stephen King: Ännu en film som är baserad på en story av Stephen King. Filmen är en av de bästa jag sett.

5. Kalle och chokladfabriken - Roald Dahl: Läste boken högt för äldste sonen och sen såg vi filmen. Gillar verkligen Johnny Depp som Willy Wonka.



Bilderna är lånade från Discshop.

Inga kommentarer: