tisdag 5 februari 2008

Bokfemman v 6

Veckans bokfemma handlar om serier. Det var mycket svårt att välja bara fem.

Jag visste inte riktigt om jag skulle ta med serier som jag läste som barn eller inte, men till sist valde jag att ta med serier som jag läst som vuxen. Kommer dock ihåg många bra serier som jag läste som barn, bl.a. Enid Blytons mysterieböcker och Femböckerna såklart. Sen plöjde jag alla Virginia Andrews böcker, Kittyböckerna, böckerna om Narnia och Gunborg Wildhs serie om Karolin som växer upp med sin morfar i Stockholm.

Jag valde dessutom bort självbiografiska serier som t.ex. Dave Pelchers otäcka berättelse (Pojken som kallades Det, Pojken som inte fanns och Pojken som överlevde), Corinne Hofmanns berättelse om sitt liv med massajerna (Den vita massajen, Den vita massajens dotter, Tillbaka till den vita massajen) samt Waris Diries självupplevda böcker om kvinnlig könsstympning (En blomma i Afrikas öken, Ökenblomman återvänder och Smärtans barn).

Här är min lista:

1. Harry Potter - J.K.Rowling
2. Sagan om ringen - J.R.R.Tolkien
3. Damernas detektivbyrå - Alexander McCall Smith
4. Arn - Jan Guillou
5. Svenska deckarserier: Här får flera författare samlas för jag kan omöjligt välja bara en; Camilla Läckberg, Mari Jungstedt, Åsa Larsson, Karin Wahlberg, Anna Jansson och Liza Marklund.

1 kommentar:

Jämtlandstösen sa...

Ja, Arn skulle jag också kunnat haft med, kom jag tänka på nu.