onsdag 13 februari 2008

Bokfemman v 7

Bokfemman denna vecka handlar om pjäser. Nämn din topp 5 inom ämnet.

Det här var en enkel Bokfemma. Hela min lista skulle kunna fyllas med Shakespeare, men jag har tagit med några andra för att få lite variation =)

1. Macbeth - William Shakespeare: Denna pjäs både läste och såg jag när jag studerade engelska på University of Sussex. Vi besökte även Stratford upon Avon, och där såg vi Henry V spelas på Royal Shakespeare Theatre och det var verkligen en stark teaterupplevelse.

2. Twelfth night (Trettondagsafton) - William Shakespeare: Denna pjäs läste jag också när jag studerade engelska. Har sett den framföras i flera versioner bland annat på Dramaten, med Julia Dufvenius i en av huvudrollerna (Viola).

3. Don Juan - Molière: Har faktiskt inte läst denna pjäs, men sett den på Dramaten med Mikael Persbrandt i huvudrollen och det var en fantastisk föreställning.

4. Long day´s journey into night - Eugene O´Neill: Denna pjäs hörde också till kurslitteraturen och jag har sett en inspelad föreställning av den.

5. Waiting for Godot - Samuel Beckett: Mer kurslitteratur. Beckett var irländare och skrev både på engelska och franska. Såg pjäsen på TV för många år sedan.

1 kommentar:

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Jasg blir nyfiken på I väntan på Godot.Har inte läst något av Beckett! Ser att fler har honom på sina listor...