tisdag 26 februari 2008

Filosofiska söndagsklubben

Efter att ha läst Alexander McCall Smiths mysiga böcker om Damernas Detektivbyrå så blev jag frestad att läsa hans böcker om Isabel Dalhousie. Jag lånade Filosofiska söndagsklubben som MP3-bok på biblioteket och har nu lyssnat klart på den.

Isabel blir vittne till en olycka i stadens konserthus. En ung man ramlar från översta balkongen ner i salongen och dör. Isabel anar att nåt inte står rätt till och hon kan inte låta bli att undersöka saken.

Jag måste erkänna att jag blev lite besviken. Stundtals var boken väldigt "svamlig" och for iväg på sidospår och Filosofiska söndagsklubben har ingenting med handlingen att göra, den nämns bara några gånger i boken.

Berättelsen hade trots detta några ljusglimtar och jag kommer att lyssna på andra boken i ordningen också. Lika bra som Damernas Detektivbyrå är den dock inte.
(Bilden är lånad från Adlibris)

Inga kommentarer: