torsdag 28 februari 2008

Flyga drake

Det här är en av de bästa böcker jag läst på länge. Jag blev verkligen berörd av berättelsen.

Khaled Hosseinis roman handlar om vännerna Amir och Hassan som växer upp tillsammans i Kabul. Amir är son till en rik man och Hassan är hans tjänare. Hassan gör precis allt för Amir, men Amir sviker sin vän i en otroligt svår situation och får sen kämpa med sitt dåliga samvete.

När Sovjetiska styrkor invaderar Afghanistan flyr Amir och hans far till USA. Där börjar de om på nytt och skapar sig ett liv tillsammans. I vuxen ålder återvänder Amir till sitt gamla hemland eftersom han fått en chans att ställa allt tillrätta. Hur det går avslöjar jag inte här, men läs boken, du kommer inte att bli besviken.

2 kommentarer:

Ingela sa...

Visst är den bra! Det var rätt länge sedan jag läste den, men den följer med mig än.

Ingela

Camilla sa...

Åh, Flyga Drake är fantastisk! Housseini har även skrivit "Tusen strålande solar" som oxå är kalasbra! Handlar om två kvinnor i Afghanistan som osannolikt nog blir vänner, även fast de båda är gifta med samma man... väldigt väldigt givande. *tips tips* :)