tisdag 11 mars 2008

Bokfemman v 11

Svenska samtidsromaner är temat för veckans Bokfemma.

Svårt ämne tycker jag, men jag gör i alla fall ett försök även om jag tänjer lite på gränserna.

1. Tätt intill dagarna - Mustafa Can: Det handlar om flera generationer som utvandrar till Sverige och kärleken till en mor.

2. Lyckans hjul - Kajsa Ingemarsson: Det handlar om tre kvinnor ur olika generationer som blir vänner.

3. Mig äger ingen - Åsa Linderborg: Utspelar sig från slutet av 60-talet tills idag. Handlar om kärleken till en far, som trots svårigheter gör allt för sin dotter.

4. Underbar och älskad av alla - Martina Haag: Bokens huvudperson ljuger för att få ett jobb och hon inleder ett förhållande med en man som är otrogen. Hon har också en nära relation till sin mormor.

5. Anhörig - Katerina Janouch: Trots att mannen är missbrukare segrar kärleken till sist.

2 kommentarer:

*Malin* sa...

Jag visste att jag skulle komma på en massa böcker när jag väl ser er andras listor. :-)

Haags bok är ju självklar. Den fanns inte med i mina tankar alls. Av dina andra har jag inte läst ngn... Men alla är såna böcker som funnits i tanken att läsa.

Helena Englund sa...

Trevlig blogg. Jag ser fram emot att titta in då och då och få lite lästips.