torsdag 18 september 2008

Den blå rullgardinen

Det här är första delen i Agnes von Krusenstjernas romansvit om fröknarna von Pahlen. Jag har läst mycket positivt om denna serie, men jag måste säga att jag inte riktigt förstår tjusningen med den. Serien består av sju böcker, men jag vet inte om jag kommer att läsa någon mer av delarna.

Visst är språket fint, men det händer ju ingenting i boken. Skildringarna av kvinnornas liv är fina, men det finns inget driv framåt, sådär att man bara inte kan sluta läsa för att man måste få reda på hur det slutar.

Huvudpersonerna i boken är Angela och Petra. Angela blir föräldralös och tas om hand av sin unga, ogifta faster Petra. De bor på Eka herrgård i Småland. På 30-talet när böckerna kom ut kritiserades Krusenstjerna för angrepp mot familjen.

Inga kommentarer: