torsdag 4 september 2008

Kreutzersonaten

Lev Tolstoy (1828-1910) skrev Kreutzersonaten 1890. Den orsakade väldig debatt eftersom Tolstoj angrep läkarkåren, äktenskapet och samlivet mellan man och hustru.

Historien börjar i en tågvagn någonstans i Ryssland där några resenärer börjar prata om kärleken och äktenskapet. En man hävdar envist att det inte finns någon äkta kärlek.

Till sist berättar mannen sin historia för en av sina medresenärer. Han berättar om sitt giftermål och att de trodde sig vara förälskade, men redan på smekmånaden så börjar grälen. Grälen avlöser varandra under äktenskapet och fem barn föds.

En dag träffar paret en ung vacker violinist och för att visa sin fru att han inte är svartsjuk så bjuder maken hem ynglingen. Mötet resulterar i att hans fru och ynglingen börjar spela tillsammans. Efter en kväll då de spelat för ett middagssällskap så tar den unge mannen avsked.

Maken åker på en resa, men börjar få onda aningar och vänder hem igen. Väl hemma smyger han in i huset och upptäcker att hans fru och ynglingen äter middag tillsammans. Raseriet bryter ut och han sticker en kniv i sin fru som avlider.

Barnen bor nu hos sin moster och efter att ha suttit i fängelse en tid är mannen nu frisläppt eftersom de ansåg att han bara försvarat sin heder då hustrun varit otrogen. Om hon var det eller inte framkommer aldrig i boken.

Boken var relativt kort och lättläst, men det här är en bok jag nog aldrig skulle valt att läsa om den inte varit med i klassikerutmaningen. Dagens värderingar skiljer sig avsevärt mot i dåtidens Ryssland, men vissa av Tolstojs tankar är aktuella även idag.

2 kommentarer:

M sa...

Det är svårare än vanligt för mig att läsa just nu. Det kan ha någonting att göra med att jag ammat = ) Men jag är alltid på jakt efter någonting nytt och gärna ickeeuropeiskt. Det här verkar vara en bra avstickare. Kanske man skulle pröva på någonting sådant? Jag har läst lite ryskt i Bröderna Karamazov, Brott och straff och En dag i Ivan Denisovich liv. Bra boktips!

Tack för besöket på min blogg och välkommen åter. Jag återkommer till dig! Trevlig torsdag!

Din hemliga bokvän sa...

Skickade ditt paket idag så om du inte får det imorgon så kommer det nog på måndag.