tisdag 9 september 2008

Mörkt vatten

När jag var på biblioteket senast hittade jag två kortromaner av Joyce Carol Oates. Mörkt vatten är den ena och i boken har hon gjort en fiktiv historia av den olycka som skedde vid Chappaquiddick 1969 då senator Edward Kennedys bil hamnade i vattnet och hans tillfälliga damsällskap drunknade.

I boken är handlingen förlagd till början av 90-talet. Flickan heter Kelly Kelleher och hon är på en fjärdejulifest då hon möter senatorn. Hon dras till den framgångsrike äldre mannen och bestämmer sig för att följa med senatorn därifrån. Senatorn kör bil trots att han druckit en hel del och på väg till färjan som ska ta dem från ön, kör han vilse. I en kurva tappar han herraväldet över bilen som kör av vägen och ner i vattnet. Senatorn lyckas ta sig ut, men han lämnar Kelly kvar i den sjunkande bilen.

Under tiden bilen sakta fylls med vatten får vi följa Kellys tankar, både i nutid och med tillbakablickar. Oates riktar skarp kritik mot USAs politiska klimat och till det amerikanska samhället i stort. Är en ung kvinnas liv värt att offra för en mäktig mans skull?

Mörkt vatten är helt klart läsvärd. Boken är relativt lättläst, även om det inte är något man bara kan skumma igenom eftersom kasten mellan nutid och dåtid är ganska tvära. Oates lyckas bygga upp en spänning i boken som gör att man hela tiden hoppas att allt ska sluta lyckligt.

3 kommentarer:

Lilla J sa...

Hej igen Kerstin!

Hoppas att allt är väl med dig och de dina! Superkul att läsa din blogg, så många lästips jag fått! Tack!!

Vill bara meddela att gåvan är påväg om den inte redan anlänt!

Krams i höstrusket!

Therese sa...

Åh, jag är så sugen på Oates. Aldrig testat. En lånebok ligger här hemma och väntar! =)

Ango sa...

Hur jobbar du nästa vecka? Tänkte kika över med din bok...och en kasse med utlästa pocketböcker du gärna får överta (jag är ju bara glad att "bli av" med dem).
Jag har inget inplanerat nästa vecka bortsett från onsdag kväll, och att jag och Simone har "mysdag" på fredag.
Hör av dig så kan vi bestämma något (a-c.tibblin[@]telia.com).

Kram
/Ango