måndag 22 september 2008

Nu vill jag sjunga dig milda sånger

Linda Olssons debutroman gavs först ut på engelska eftersom hon numera bor i Nya Zeeland. Den klättrade snabbt på bästsäljarlistorna och översattes sen till bland annat svenska.

Jag har hört mycket bra om denna bok och den var verkligen det. Språket är vackert och boken är mysig helt enkelt.

Den handlar om Veronika, en ung författarinna, som hyr ett ensligt hus utanför en liten by nånstans i Dalarna. Hon håller på att skriva en bok och hon bearbetar sorgen efter ett dödsfall.

Granne med huset bor en äldre kvinna, Astrid, som är något av en enstöring. Folket i byn kallar henne för häxa.

De två kvinnorna blir vänner och deras vänskap växer sig allt starkare. Båda kvinnorna delar med sig av sina livshistorier och de speglar hur vi hanterar sorg, kärlek och hur olika val i livet påverkar oss. Läs boken!

1 kommentar:

H sa...

Jag har precis fått hem tvåan, älskade "...sånger". Tyvärr har jag lovat mig själv att ge den till mamma i present, så jag får vänta ett tag innan jag får läsa den...