måndag 17 november 2008

Hallon och hat

Det här är den tredje delen i Eva Swedenmark och Annica Wennströms trilogi om familjen kring La Stella, en restaurant i Östersund. Visserligen ska de vara fristående, men jag tror ändå att man får mer behållning av dem om man läser dom i följd, dvs först Smultron och svek, sen Vinbär och vemod och så till sist denna.

Boken handlar om syskonen Liselotte, Linda och Håkan, deras respektive familjer och föräldrar. Det går bra för Liselotte och resebyrån och hon har planer på att utöka ytterligare. Hon och Susanne hittar långsamt tillbaka till varandra, och Susanne och Håkan kämpar för att deras förhållande ska accepteras.

Anita och Börje upplever drastiska förändringar. Anita känner att hon måste börja leva för sin egen skull och inte bara för alla andra.

Mario har tappat stinget och det är restauranten som får ta smällen. Ska La Stella återfå sin forna dagars glans?

Denna bok handlar, precis som de två tidigare, om relationer. Tyckte ni om de två tidigare böckerna så kommer ni att gilla denna också. Jag vet inte hur författarduon har gjort när de skrivit, men handlingen flyter på och jag kan inte urskilja olika skrivstilar i böckerna. Det får gärna komma en fortsättning tycker jag.

1 kommentar:

Mitt liv som Karin sa...

Hej! Den vill jag låna!!!!! Tyckte mycket om de andra två! Saknar dig och barnen, kan ni inte komma och hälsa på????? Kram Karin