torsdag 11 december 2008

Fem lästa böcker

Jag har läst ut fem böcker senaste tiden, men tiden för att blogga om dom har inte riktigt funnits. Böckerna jag läst är följande:

  • Brev till samhället - Eric Ericson
  • Singel på nytt - Plum Sykes
  • Människohamn - John Ajvide Lindqvist
  • Skrivet i eld - Simon Beckett
  • I det tysta - Åsa Nilsonne
Brev till samhället blev en stor besvikelse. Jag trodde det skulle vara "riktiga" brev som författaren snokat reda på, men det visade sig vara han själv som knåpat ihop mer eller mindre osannolika brev och skickat till olika myndigheter och företag. Läs ej!

Singel på nytt är en chic-lit-bok som har alla de rätta ingredienserna. Lättläst och underhållande.

Människohamn är riktigt, riktigt bra. Den är spännande och väl värd att läsa.

Skrivet i eld är den andra boken av Simon Becket. Den första "Dödens kemi" var något bättre anser jag, men den här var inte på något sätt dålig. Dessutom hade den ett mycket oväntat slut. Som upplagt för ytterligare en bok.

I det tysta av Åsa Nilsonne lånade jag när jag spenderade väntetid på lasarettet efter en röntgen. Nu måste jag ju erkänna att jag upptäckt ytterligare en duktig kvinnlig deckarförfattarinna som jag måste läsa fler böcker av.

2 kommentarer:

Ango sa...

Åsa Nilsonne har jag bara läst en bok av, men fattade tycke för henne då (men "att-läsa-högen" är så stor att jag aldrig kommer till hennes nästa bok ;)); Smärtbäraren. En väldigt speciell bok, men väldigt bra!

Kram
/Ango

En bok om dagen sa...

Jag tror att Människohamn är den bok som jag har imponerats mest av i år. Kanske för att jag läste den utan att ha någon åsikt alls i förväg om vad jag borde förvänta mig..?