tisdag 27 januari 2009

Den som älskar något annat

Titel: Den som älskar något annat
Författare: Karin Fossum
Antal sidor: 224
Förlag: Forum, inbunden
Betyg: 5 av 5

Paret Reinhart och Kristine Ris är ute på promenad i skogen då de möter en man som skyndar mot sin vita bil. Mannen ser stressad ut och är väldigt lik H.C. Andersen tycker Kristine.

En stund senare finner paret en död liten pojke liggandes vid foten av ett träd. Pojken har bara en t-shirt på sig. De larmar polisen och snart vet man att pojken är åttaårige Jonas August.

Kriminalkommissarie Konrad Sejer och hans kollega Jacob Skarre börjar utreda fallet. De kartlägger Jonas August sista timmar i livet samtidigt som de letar efter mannen som paret Ris såg ute i skogen. Då försvinner ytterligare en pojke.

Karin Fossum skriver otroligt bra. Hennes personporträtt är detaljerade och man får följa både gärningsman, offer, de som utreder brottet och alla berörda runt omkring. Boken handlar om ett av de mest otäcka ämnen man kan tänka sig och boken har ett mycket oväntat slut som lämnar öppet för spekulationer. Boken är spännande och jag plöjde igenom den på två kvällar.

Det har precis kommit en ny bok om Konrad Sejer, Den onda viljan. Har ställt mig i kö på den på biblioteket.

1 kommentar:

Ango sa...

Jag gillade också den här boken. Det enda "problemet" med den var att jag läste den i helt fel tid. Jag lyckades läsa den precis när Engla försvunnit och hittats mördad, vilket gjorde att innehållet i boken fick en annan innebörd.

Kram
/Ango