söndag 11 januari 2009

Tunnare än blod

Titel: Tunnare än blod
Författare: Åsa Nilsonne
Antal sidor: 252
Förlag: Trevi, inbunden
Betyg: 4 av 5

Ett kraftigt influensavirus gör att stora delar av befolkningen i Stockholm är sjuka och oförmögna att jobba. Tunnelbanan går sporadiskt, sjukhusen klarar sig med nöd och näppe och polisen är starkt decimerad.

Detta gör att ordningspolisen Monika Pedersen tillfälligt blir förflyttad till kriminalpolisen. Första dagen på nya jobbet får hon ett förmodat mordfall på sin lott. En alkoholiserad man som avlidit på sjukhuset obduceras av en gästande patolog, och han upptäcker att något inte står rätt till. Monika pratar med läkare, sjuksköterskor, Göstas familj och anhöriga och hon är snart något på spåret.
Jag gillar ju den här typen av kriminalromaner så jag tyckte den var bra. Möjligen var storyn lite tunn, men detta är en av Nilsonnes första böcker och hon har definitivt utvecklats sen dess.

3 kommentarer:

Fia sa...

Det beror på hur stor vana du har vid att läsa universitetsuppsatser med litteraturhänvisningar. Man måste komma in i det där "tänket" igen, och det kan ta en liten stund.. som tur är så är ju boken tjock så man hinner vänja sig =)

Ango sa...

Jamen, såklart. Monika Pedersen är ju i Nilsonnes böcker. Jag har läst en bok med Pedersen i huvudrollen och gillade det, men sedan glömde jag bort vem som hade skrivit om rollfiguren så det har inte blivit av att läsa någon mer. Nu ska jag definitivt läsa fler av Nilsonne.

Kram
/Ango

Ango sa...

Du har en utmärkelse att hämta i min blogg.

Kram
/Ango