torsdag 19 februari 2009

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap

Titel: Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap
Författare: Mary Ann Shaffer
Antal sidor: 307
Förlag: Brombergs, inbunden
Betyg: 2 av 5

Den här boken har jag hört mycket bra om och framför allt så har den ju en rolig titel. Dessvärre så tyckte jag inte alls om boken. Den är seg och jag skummade bara igenom slutet eftersom jag tröttnade helt på boken.

Handlingen utspelar sig strax efter andra världskriget. Den är skriven på brevform där Juliet som är författarinna skriver brev till flera olika personer.

Hon börjar brevväxla med en man från Guernsey och han berättar om livet på ön under krigsåren. Ön var ockuperad av nazisterna och det var då några av öborna bildade Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap.

Juliet börjar brevväxla med fler personer på ön och till sist beslutar hon sig för att resa dit för att få inspiration till sin nästa bok.

2 kommentarer:

ida på textappeal sa...

åh, jag tycker precis tvärtom!:) jag tyckte den var lättläst och charmig. tänk vad olika det kan vara, samma bok, två läsare, helt olika känsla.

Ango sa...

Jag gillade den här jättemycket. I början tyckte jag den var seg och det var svårt att komma in i boken och hålla reda på de olika karaktärerna, men boken växte och jag tyckte den blev jättebra.
Tur att smaken är som baken ;).

Kram
/Ango