onsdag 11 februari 2009

I min bokhylla

En bok om dagen undrar vilken författare jag har flest böcker av i bokhyllan.

Tveklöst så har jag flest böcker av Stephen King när det gäller skönlitteratur. Exakt hur många det är ska jag kolla senare. Clive Cussler har jag ett drygt 10-tal av, men sen är det flera författare som jag har 3-4 stycken vardera av, bland annat Liza Marklund, Meave Binchy, Nora Roberts, P-A Fogelström, Marian Keyes, Tolkien och Deidre Purcell.

Sen har jag samtliga Mysterieböcker av Enid Blyton (15 st) och faktiskt hela 45 Kittyböcker (Carolyn Keene).

Jag har just nu 60-talet olästa pocketar i min hylla. Dessa sparar jag dock inte, utan ger bort, säljer eller byter. Just nu är alla mina böcker utspridda på flera ställen. Jag har en hylla i köket, med bara kokböcker. Sen har jag en hylla med all skönlitteratur (inbundet och pocket). Lite undanskymt i källaren står två hyllor med kurslitteratur, facklitteratur och mina samlingar (Blyton & Keene).

Samtliga mina olästa böcker (inbundet, pocket, ljudböcker) jag har hemma just nu kan ni se på min sida på bok.nu (Kerstins krumelurer).

En dröm just nu är att inreda källaren lite mer för att få plats med ordentliga bokhyllor och plats att sitta. Funderar på att köpa ett par av IKEAs Expedit och några snygga fåtöljer.

1 kommentar:

En bok om dagen sa...

Så du är en Stephen King-läsare! Det hade jag missat. ;-)

Visst är det bökigt när man har böcker på många olika ställen... Man har ingen riktig överblick. Förbannelsen med att äga för många grejer - men jag vill inte bli av med mina böcker... ;-)