måndag 9 mars 2009

Kattjakt

Titel: Kattjakt
Författare: Emma Vall
Antal sidor: 320
Förlag: Alfabeta, inbunden
Betyg: 4 av 5

Bakom pseudonymen Emma Vall döljer sig en författartrio bestående av Eva Swedenmark, Annica Wennström och Maria Herngren. de har skrivit fem kriminalromaner med journalisten Amanda Rönn i huvudrollen.

Amanda återvänder hem till Sundsvall för att sommarvikariera på tidningen Sundsvalls-Posten. Ett utsiktstorn sprängs i luften och en kvinna hittas död i resterna. Polisen börjar utreda brottet och samtidigt gräver tidningens journalister i fallet. Amanda har dock vissa aningar om att både polisen och tidningen är på fel spår.

Snart är Amanda mer insyltad i händelserna än vad hon borde och både hennes och andras liv är i fara.

Jag gillade verkligen boken, och läsaren hålls på halster ända till slutet. Först då får man veta hur allt hänger samman. En kvinnlig journalist som blir insyltad i brottsutredningar är kanske bekant från annat håll, men faktum är att första boken om Amanda Rönn kom ut samtidigt som första boken om Annika Bengtzon. Emma Valls böcker hamnade tyvärr lite i skymundan.

Tack Eva för boken! Nu ska jag definitivt läsa de andra böckerna i serien.

3 kommentarer:

Boktokig sa...

Låter som en bok som jag skulle gilla. Den skrivs upp på min "Måste läsa"-lista!

Eva Swedenmark sa...

Tack Kerstin - vad glad jag blir! Hoppas du gillar de andra böckerna om Amanda också.

Ingela sa...

Som Sundsvallsbo i själ och hjärta älskar jag dessa böcker! Min favorit är " Vänskapspakt". Den glömmer jag aldrig!