fredag 17 april 2009

Medborgaren

Titel: Medborgaren
Författare: Marit Deubler
Antal sidor: 112
Förlag: Ej utgiven
Betyg: 3 av 5

Den här boken finns med på kapitel1.se, och är skriven av en bekant till mig. Naturligtvis måste jag ju läsa den eftersom det dessutom är en deckare.

Boken utspelar sig i en mindre ort, där en pojke och en kvinna hittas döda i ett dike. Pojken är mördad och kvinnan är drunknad. Poliserna Lillemor Jarlén och Anders Pettersson blir tillsatta att utreda fallet. Strax därpå hittas en annan pojke mördad. Denna gång inne i stan.

Gemensamt i de båda fallen är att ovanligt mycket våld använts, samt att en bokstav finns inristad på vardera kropparna. Just detta påminner mycket om Då blev du tyst av Christa von Bernuth. Där finns ord intatuerade på offren.

Ytterligare ett mord sker, denna gången är det en av stadens alkisar som råkat ut för mördaren, och plötsligt försvinner stadens kommunalråd spårlöst. Nu börjar det bli bråttom för poliserna som bara har vaga spår av gärningsmannen. En journalist på ortens tidning ger dock polisen ett tips som leder Lillemor och Pettersson rakt in i gärningsmannens fälla.

Storyn är bra, och värd ett högre betyg än en trea, men berättelsen är något för tunn. Jag skulle vilja se mer utbroderade personskildringar och miljöbeskrivningar. Jag tycker dock att det är mycket bra skrivet, och jag vet att författarinnan redan håller på med uppföljaren.

Inga kommentarer: