tisdag 21 april 2009

Schamanen

Titel: Schamanen
Författare: Giles Blunt
Antal sidor: 466
Förlag: Albert Bonnier, inbunden
Betyg: 4 av 5

Poliserna John Cardinal och Lise Delorme är tillbaka i en ny mordutredning i Algonquin Bay. En kvinna som förlorat minnet dyker upp på orten. Det visar sig att hon blivit skjuten i huvudet av ett defekt vapen, därav minnesförlusten. Kort därefter hittas en knarkhandlare ur ett MC-gäng mördad.

Cardinal och Delorme får indikationer på att makten i traktens knarkhandel har övertagits av ett gäng lett av en indiansk schaman, som åkallar andar med hjälp av mänskliga offer.

När så ytterligare ett mord inträffar så skärps kraven på poliserna. Nu måste de snart få fast mördaren innan fler faller offer.

Samtidigt oroar sig Cardinal för sin sjuka hustru som verkar vara på väg in i en ny manisk period.

Detta är Blunts bästa bok hittills anser jag. Både Fruset offer och En stilla storm var bra, men inte i samma klass som denna. Spänningen är hög hela tiden och känslan kring den mystiska schamanen och hans ritualer känns väldigt trovärdig. Nu ska jag ge mig i kast med nästa bok av författaren, När du läser detta.

1 kommentar:

boksnoken sa...

Jag tyckte sämst om "Schamanen" av Giles Blunts böcker. Där ser man vad man kan tycka olika :-). "När du läser detta" är bra - enligt mitt tycke i alla fall ;-). Hoppas du gillar den också!