onsdag 27 maj 2009

Boktjuven

Titel: Boktjuven
Författare: Markus Zusak
Antal sidor: 582
Förlag: B Wahlströms, inbunden
Betyg: 5 av 5

Den här boken utspelar sig i Tyskland under andra världskriget. Döden är berättarjaget, men boken handlar om Liesel Meminger som hittar dödgrävarens bok som han tappat i snön då Liesels lillebror begravdes. Boken blir hennes käraste ägodel.

Liesel lämnas hos en fosterfamilj, och hennes fosterpappa lär henne att läsa. Så småningom stjäl Liesel fler böcker som hon läser för juden de gömmer i källaren, för grannarna när de gömmer sig i skyddsrummen under bombningarna och för tanten i huset bredvid.

Så småningom börjar hon skriva ner sin egen historia och detta räddar bokstavligen livet på henne.

Boken är skriven med ett flytande och vackert språk, avbrutet då och då av små summeringar. I och med att döden berättar så blir vinkeln annorlunda, men inte alls konstig. Jag vill inte avslöja för mycket, men i slutet av boken var det nära till tårar. Läs den!

2 kommentarer:

Dilbertina sa...

Sofie läser den här boken liggande under sitt skrivbord... Hon stänger in sig i timmar och bara läser, jag ska nog ta och "tjuva" hennes bok så snart hon är klar med den!

Marita sa...

Även jag älskade denna bok och kunde inte sluta läsa den. Språket och berättartekniken är annorlunda och historien fångade mig. Däremot har jag hört andra som inte alls förstod boken så det verkar vara en bok som man förstår eller inte alls förstår.