fredag 15 maj 2009

Lästa böcker 1985

Jag har sedan länge skrivit upp i princip samtliga böcker jag läst, med ett uppehåll från det att jag slutade på högskolan tills det att jag fick första barnet. Tänkte dela med mig av dessa listor till er, som en liten nostalgitripp. Varje fredag kommer jag att publicera en lista.

Jag börjar med 1985, jag var då 13 år gammal. Känner ni igen några av föjande titlar?

1 Enid Blyton - Fem på rymmarstråt
2 Enid Blyton - Fem på smugglarjakt
3 Enid Blyton - Fem på tjuvjakt
4 Enid Blyton - Fem på mystiska heden
5 Enid Blyton - Fem på fotvandring
6 Enid Blyton - Fem i knipa
7 Enid Blyton - Fem i fara
8 Enid Blyton - Fem och kidnapparna
9 Enid Blyton - Fem reser till havet
10 Enid Blyton - Fem följer ett spår
11 Enid Blyton - Fem räddar en hemlighet
12 Enid Blyton - Fem gör ett fynd
13 Enid Blyton - Fem befriar flygarna
14 Logan Forster - Ökenstormen
15 Logan Forster - Timurlenk
16 Logan Forster - Hämnden
17 Gudrun Pausewang - De sista barnen i Schewenborn
18 Carolyn Keene - Kitty och filmmysteriet
19 Carolyn Keene - Kitty och cirkusmysteriet
20 Carolyn Keene - Kitty och chiffermysteriet
21 Carolyn Keene - Kitty och den mystiska papegojan
22 Carolyn Keene - Kitty och sjöodjuret
23 Carolyn Keene - Kitty och ödeslottets hemlighet
24 Carolyn Keene - Kitty och den maskerade mannen
25 Carolyn Keene - Kitty och dockans hemlighet
26 Carolyn Keene - Kitty och häxans tecken
27 Carolyn Keene - Kitty och bönemattans hemlighet
28 Carolyn Keene - Kitty och den talande roboten
29 Carolyn Keene - Kitty och den mystiske trollkarlen
30 Carolyn Keene - Kitty och det glödande ögat
31 Carolyn Keene - Mary, Lou och det mystiska x:et
32 Carolyn Keene - Mary, Lou och prinsens gåta
33 Curt Sang - Kilroy möter kallt stål
34 F.W. Dixon - Det hemliga tecknet
35 Gunborg Wildh - Halvvägs till himlen
36 Gunborg Wildh - Fastersarvet
37 Gunborg Wildh - Uti Stockholm vill jag vara
38 Gunborg Wildh - Glaskronan
39 Gunborg Wildh - Dansa min docka
40 Gunborg Wildh - När var tar sin
41 Gunborg Wildh - Ända till himlen
42 Gunborg Wildh - Hjärtats hem
43 Gunborg Wildh - Så länge kärleken varar…
44 Gunborg Wildh - Längtans land
45 Alfred Hitchkock - Kuslige konstnärens gåta
46 Alfred Hitchkock - Magiska häxans gåta
47 Hugh Maitland - Rebellernas fånge
48 Hugh Maitland - Gangsterligan
49 John P. Covington - Tigrarna drar ifrån
50 Kaj Martelius - Det hemliga vapnet
51 Sivar Ahlrud - Prinsessmysteriet
52 Bernt Rosengren - Jordbävningen
53 Scott O'Dell - De blå delfinernas ö
54 Gun Jacobsson - Tack-håll käften
55 Alfred Hitchkock - Gröna vålnadens gåta
56 Anne Holm - Jag är David
57 Kerstin i B. Johansson - Som om jag inte fanns
58 Louise Fitzhugh - Harriet, spion
59 Antti Jalava - Jag har inte bett att få komma
60 Inger Brattström - Utflykt till verkligheten
61 Bengt Ingelstam - Veronica
62 Bengt Ingelstam - Veronica seglar igen
63 Ester Wier - Hämnaren
64 Sven Christer Swahn - Havsporten
65 Otfried Preussler - Han sålde sin frihet
66 Stig Öberg - Farliga vatten
67 Sven Wernström - Trälarnas döttrar
68 Kurt Held - Röda Zora
69 Jens Toldstrup - Ockuperat land
70 George Orwell - Djurens gård
71 Ulf Nilsson - En kamp för livet
72 Harry Kullman - Den amerikanska fången
73 Eva Ibbotson - Den stora spökräddningen
74 Torill T. Hauger - I fångenskap
75 Michael Ende - Momo, kampen om tiden
76 Enid Blyton - Mysteriet i spökslottet
77 Enid Blyton - Mysteriet med de anonyma breven
78 Enid Blyton - Mysteriet med den försvunna katten
79 Enid Blyton - Mysteriet med den osynlige tjuven
80 Enid Blyton - Mysteriet med det gömda huset
81 Enid Blyton - Mysteriet med teaterkatten
82 Enid Blyton - Mysteriet vid Ekallén
83 Enid Blyton - Mysteriet med det stulna halsbandet
84 Enid Blyton - Mysteriet med det konstiga byltet
85 Enid Blyton - Mysteriet med det hemliga rummet
86 Enid Blyton - Mysteriet med den försvunne prinsen
87 Enid Blyton - Mysteriet med den brunna stugan
88 Enid Blyton - Mysteriet i jägarvillan
89 Enid Blyton - Mysteriet med rymmaren
90 Enid Blyton - Mysteriet med tjuvgömman
91 Olle Helander - Åk hem Li Fong
92 Leon Garfield - Spöket en trappa ner
93 Leon Garfield - Den onde

5 kommentarer:

enAnnan sa...

Jag fick ju listorna i samband med att jag valdes till din hemliga bokvän (så visst gissade du alldeles rätt! Kul :) ) och blev imponerad över att du skrivit upp alla böcker i så många år. Måste vara roligt att ha nu såhär i efterhand.

Hoppas du har gillar paketen!
Kram

Boktokig sa...

Åh, vad kul!!! Jag ÖNSKAR att jag hade också gjort listor förr! Mina listor började i samband med mitt bloggande! Så synd!

Anna Kittybloggar'n sa...

Coolt! Jag minns att jag började en gång varje år inspirerad av olika tidningar säkert. Men jag orkade bara inte skriva upp det jag läste. Jag såg ingen poäng. Men nu förstår jag ju. Typiskt att jag inte skrev en enda lista!

Lilla O sa...

Riktigt häftigt att ha boklistor från så många år! Jag kom inte igång förrän 1999 tyvärr.

Anonym sa...

Fullständigt underbart