fredag 22 maj 2009

Lästa böcker 1986

Så har då turen kommit till lästa böcker 1986. Jag var 14 år.

1 J.R.R Tolkien - Trilogin om ringen
2 Philippa Pearce - En bur av skuggor
3 Philippa Pearce - Vägen till Sattinstranden
4 Ulf Nilsson - Tidig gryning
5 Ivan Southall - När orkanen kom
6 Maj Bylock - Stenöknen
7 Ira Levin - Pojkarna från Brasilien
8 Steve Sem Sandberg - Carina
9 Mark Twain - Huckleberry Finn
10 Rudyard Kipling - Kim
11 Michael Ende - Den oändliga historien
12 Anna-Lena Wästberg - Stenhammaren
13 Richard Davis - Närkontakt framtiden
14 Christine Nöstlinger - Annika, fjorton år
15 Vibeke Olson - Ulrike och kriget
16 Evan Rhodes - Prinsen i Central Park
17 Michelle Magorian - Godnatt Mister Tom
18 Oscar Wilde - Spöket på Canterville
19 Fanny Hedenius - Hjärtan och stjärnor
20 Christine Nöstlinger - Lyckliga Lucke
21 Nina Bawden - Ruinstadens hemlighet
22 Jannike Molander - Nattfågeln
23 Hans Erik Engqvist - Det stora tågöverfallet
24 Norma Klein - Bytet
25 Leif Esper Andersen - Träl och fri
26 Juri Kowal - Napoleon III
27 Leon Garfield - Vittnet
28 Britt Engdal - Vi vill leva
29 John Branfield - Sista året på Bywaters
30 Ulf Nilsson - Jord och fria fåglar
31 Maj Bylock - Solstenen
32 Maj Bylock - Stjärnhavet
33 Agatha Christie - Destination okänd
34 Agatha Christie - Den gula hästen
35 Leon Garfield - Ruter Knekt
36 Leon Garfield - Jack Holborn
37 Leon Garfield - Spöket en trappa ner
38 Leon Gerfield - Den onde i dimman
39 Joan Phipson - Snarad
40 Hans Erik Engqvist - Kväll utan nåd
41 Alistar MacLean - Fångarna på ön Vardu
42 Alistar MacLean - Stormflod
43 Alistar MacLean - Dödens fold
44 Alistar MacLean - Hemliga vägar
45 Alistar MacLean - Bäva Kalifornien
46 Josef Kjellgren - Äventyr i skärgården
47 Ann Mari Falk - Lisbeth
48 Lindsay Armstrong - Storstadsdjungel
49 Geoffrey Household - Spanska grottan
50 Kirsten Alnaes - Pio
51 Villy Sörensen - Ragnarök
52 Carl-Göran Ekerwald - Tredje ögat vakar
53 Gun Jacobsson - Ostraffad
54 Sue Townsend - Unge Adrians lidanden
55 Gun Jacobson - Hela långa dagen
56 Sylvester Clark Long - Långa lansen
57 Margaret Yorke - En känsla av fruktan
58 Lionel Davidson - Under Plommonsjön
59 Karen Miller - Vid vägens slut
60 Margit Sandemo - Dörren till det fördolda
61 Craig Rice - Söndagsduvan försvinner
62 Tilman Röhrig - Det oändliga kriget
63 Richard Powell - Pionjärerna
64 Hans Peterson - Flickan och sommaren
65 Gun Jacobsson - Nu eller aldrig
66 Max Fatchen - Närmare stjärnorna
67 Carolyn Keene - Kitty och drakmysteriet
68 Bengt Martin - Bengt och kärleken
69 Ivan Southall - Askvägen
70 Bengt Martin - Sodomsäpplet och Nejlikmusslan
71 Leon Garfield - Trumslagarpojken
72 Gudrun Pausewang - Jag är hungrig, jag är törstig
73 John Tully - Glaskniven
74 Anna-Greta Winberg - Leva häftigt
75 Louise Moeri - Ensamma kvar
76 Anne Frank - Anne Franks dagbok
77 Leon Garfield - Pojken och apan
78 Ruth Park - Kom fara, kom mörket
79 Jay Williams - Yxfolket
80 Hans Erik Engqvist - Dödsklippan
81 Monica Zak - Den hemliga resan
82 Edita Morris - Döda tiggarna
83 Hans Erik Engqvist - Tredagarskriget
84 Paul Leer-Salvesen - Snubblande nära
85 Leon Garfield - Herr Corbetts spöke
86 Sidney Sheldon - Tracys hämnd
87 Richard Powell - Döden kom som ett skott
88 Renate Welsh - Johanna
89 Kerstin Sundh - Pojken som försvann
90 Christine Nöstlinger - Gretchen Säckmeier
91 Colleen McCollough - Törnfåglarna
92 Gunnar Helander - Den vite mannens stövlar
93 Ethel Turner - Sju syskon
94 Inger Skote - De tiger ihjäl mig
95 Ethel Turner - Stora syster
96 Ethel Turner - Stora syster som gift
97 Robert Kimmel Smith - I skuggan av Jane

2 kommentarer:

Hundöra sa...

Hur länge har du skrivit upp vilka böcker du läst?

Vixxtoria sa...

Vilka minnen jag fick av den här listan! Jag var 12-13 år 1986, och jag undrar just var mina gamla läslistor har tagit vägen. Jag har helt säkert inte slängt dem, så de måste finnas någonstans. Vore spännande att se.

Och jag har säkert läst mer än hälften av böckerna på din lista (om än kanske inte samma år). Leon Garfield hade jag helt glömt bort, men han skrev ju en del helt fantastiska böcker (tyckte jag då). Om jag inte minns fel har han även skrivit "sagoversioner" av Shakespeares pjäser...

Och Maj Bylock, och Nina Bawden... Hon har skrivit en annan bok som heter Carries krig, som jag läste många gånger under mellanstadiet (och upp på högstadiet). Jag misstänker att din lista (liksom min, om jag bara kan hitta den), är starkt beroende av vilka böcker som fanns på skolbibliotekets, i föräldrarnas hyllor, och hos kompisar?

Kul att se din lista!