fredag 29 maj 2009

Lästa böcker 1987

1987 var jag 15 år. Följande böcker läste jag då.

1 Lennart Frick - Upptäckten
2 William Mayne - Vilse
3 Arthur C. Clarke - Delfinön
4 Liva Willems - Nej, Pedro nej
5 Katherine Paterson - Se bergen
6 Wilhelm Moberg - Invandrarna
7 Wilhelm Moberg - Nybyggarna
8 Peter Pohl - Janne, min vän
9 Roald Dahl - Häxorna
10 Camara Laye - Svart barn
11 Vigdis Hjorth - Jörgen+Anne är sant
12 Gunnel Beckman - Att trösta Fanny
13 Colin Scope - Discomorden
14 Charlotte Lamb - Ljuva löften
15 Margit Strandberg - Revanschen
16 Kjell Stensson - Alla tiders deckarhistorier
17 John P. Scott - Blodig Sommar
18 Margaret Carr - Farligt nära sanningen
19 Inger Brattström - Jungfrurna
20 Zdenka Bezdekova - Hon kallades Leni
21 Heinz G. Konsalik - En bild värd miljoner
22 Oliver Butterworth - Det enorma ägget
23 Div. författare - Årets rysare
24 Don Houghton - De dömdas väg
25 Barbara Cartland - Förbjuden kärlek
26 Stig Claesson - Knut K S J med rätt att leva
27 Desmond Bagley - Arvet
28 Lance Salway - Svarta ögon och andra rysare
29 Inge Eriksen - Victoria och världsrevolutionen
30 Leon Garfield - Decemberrosen
31 Colleen McCollough - Tim
32 Mecka Lind - Vän eller förrädare
33 Caroline Courtney - Den rika arvtagerskan
34 Homeros - Illiaden
35 Barbara Cartland - Den galne markisen
36 Michael Korda - Queenie

2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Inger Brattström, Katherine Paterson och Gunnel Beckman! Jag hade glömt bort både författarna och titlarna, men jag läste väl de här typ 87 också.

Läste du verkligen hela Iliaden då, förresten?

(nu måste jag göra ett allvarligt försök att hitta mina läslistor från den här tiden)

Boktokig sa...

När jag var 15 (+- ett år) 1989 läste jag Stephen King. Det är allt jag kommer ihåg av vad jag läste då. Tyvärr!

Att trösta Fanny vet jag att jag läste men tror det var tidigare? Jag lämnade förresten vidare den nyss.