måndag 29 juni 2009

Den dubbla tystnaden

Titel: Den dubbla tystnaden
Författare: Mari Jungstedt
Antal sidor: 363
Förlag: Albert Bonnier, inbunden
Betyg: 5 av 5

Jag gillar verkligen Mari Jungstedts böcker om Anders Knutas och hans kollegor på Gotland. Det här är den sjunde i ordningen och de blir bara bättre och bättre. I denna bok får vi följa ett kompisgäng som åker på semester tillsammans. Efter att ha varit på Bergmanveckan på Fårö åker de vidare till Stora Karlsö. Där blir en av männen i sällskapet knuffad nerför en klippa och dör.

En av kvinnorna i sällskapet avvek redan på Fårö eftersom hon hade jour på sitt arbete som flygvärdinna, men det visar sig snart att även hon är försvunnen och mördad. Man hittar också en död man som flutit i land i en eka på en strand i Lettland. Det visar sig snart att samtliga tre mord har ett samband. Vilka hemligheter döljer egentligen personerna i kompisgänget? Och vad har Ingmar Bergman med det hela att göra?

1 kommentar:

Ango sa...

Den här har jag precis börjat läsa, och jag vill verkligen läsa den, men tyvärr har jag fått den värsta av alla vidriga graviditetsnojor; böcker luktar ÄCKLIGT, framför allt deckare. Helt sjukt! Jag läser nästan inget alls, och har nu bara en vecka på mig att läsa ut den här boken. Ska försöka hålla andan och läsa ut den ;).