tisdag 9 juni 2009

Den lilla fången

Titel: Den lilla fången
Författare: Jane Elliott
Antal sidor: 250
Förlag: Pocketförlaget, pocket
Betyg: 4 av 5

Jag vet ju att jag inte borde läsa såna här böcker eftersom jag blir så illa berörd, ändå kan jag inte låta bli. Den lilla fången handlar om Jane som bli kuvad, trakasserad och sexuellt utnyttjad av sin styvfar som är fjorton år äldre än vad hon är. Övergreppen pågår från det att hon är fyra år, tills hon är 21.

Först då lyckades hon fly från styvfadern tillsammans med sin dåvarande pojkvän, men hon måste bo på hemlig ort i flera år innan hon vågar gå till polisen. Under den följande rättegången vågar flera släktingar och vänner inte vittna mot styvfadern eftersom de är så rädda för honom.

Styvfadern dömdes till slut till 17 års fängelse och då tog flera i familjen hans parti och fortsatte trakassera Jane och hennes familj. Boken är jobbig att läsa, men sprider förhoppningsvis kunskap om att såna här övergrepp pågår, men också att de går att komma ur. De som begår den här sortens brott förlitar sig på sina offers tystnad. Misshandel och övergrepp fungerar bara om folk är för rädda, skamsna eller generade för att prata om det de utsätts för.

Som aktiv inom Rädda Barnen så vet jag att sånt här förekommer alltför ofta, men jag vet också att det arbete vi lägger ner gör att vi kan hjälpa flera barn i deras svåra situation. Ge en gåva du också!


Här kan du läsa vad andra bloggare skriver om Den lilla fången

Inga kommentarer: