fredag 5 juni 2009

Lästa böcker 1988

Så var det då dags för 1988. Jag var då 16 år och läste följande böcker det året:

1 Wole Soyinka - Aké
2 Mats Larsson - Gatpojken
3 Björn Förde - Är vi starka nog?
4 Sverre Asmervik - Sri Lanka i mitt hjärta
5 Selma Lagerlöf - Charlotte Löwensköld
6 Ken Follett - Lejonens dal
7 Helen W. Griffith - Micky
8 August Strindberg - Hemsöborna
9 Bette bao Lord - Vårmåne
10 Virginia Andrews - Vindsträdgården
11 Virginia Andrews - Blomblad för vinden
12 Roberton Davies - Femte rollen
13 Virginia Andrews - Lustgården
14 Uno Palmström - Mördare, mördare
15 Div. författare - Kinesiska horoskop
16 Toeckey Jones - Vågar vi vara vänner?
17 Helmer Linderholm - Riddarna och de röda
18 Zilpa Keatley Snyder - Kidnappningen
19 Deborah Spungen - Inte som andra döttrar
20 Malgorzata Musierovic - Sjätte sinnet
21 Malgorzata Musierovic - Ljugisen
22 Mats Larsson - Järnporten
23 Lars Hesslind - Stormvarning
24 Lisa Tetzner - Mirjam i Amerika
25 Peter Dickinson - Den blå höken
26 Donald McCaig - Prövningen
27 Patricia J. Macdonald - Ond cirkel
28 Julia Cleaver Smith - Tidens vindar
29 Craig Jones - Hämnden
30 Robert Byrne - Dammen
31 Wilhelm Moberg - Invandrarna
32 Jan Fridegård - Trägudarnas land
33 Ulf Stark - Dårfinkar och dönickar
34 Nora Roberts - Falskt spel

1 kommentar:

Vixxtoria sa...

Virginia Andrews - ja, henne läste man sannerligen 1988. Jag hade en kompis som var helt tokig i henne, och jag lånade det mesta därifrån. Det var ju nämligen inte böcker som fanns på biblioteket.

Annars verkar du ha haft en härlig blandning av klassiker som Strindberg, Fridegård, Lagerlöf och Moberg, och barn- och ungdomsböcker som Dårfinkar och dönickar och Dickinsons. Jag har (som vanligt) läst det mesta på din lista. Alla Lisa Tetzners böcker från Sotarpojken och framåt minns jag mycket väl. Gråtvarning på dom!