onsdag 26 augusti 2009

Poeten

Titel: Poeten
Författare: Michael Connelly
Antal sidor: 471
Förlag: MånPocket, pocket
Betyg: 5 av 5

Mordutredaren Sean McEvoy hittas död i sin bil. Tvillingbrodern Jack tror inte på polisens teori om att det är självmord. Jack som är kriminalreporter börjar nysta i fallet och han upptäcker snart att han är en seriemördare på spåret.

FBI kopplas in och Jack byter sin information mot att han får följa utredningen från insidan. Det får han på villkoret att han inte skriver om det förrän mördaren är fast.

På något sätt läcker dock historien ut i media och Jack börjar misstänka att någon inom FBI är källan. Det visar sig snart att mördaren är en känd pedofil som mördar barn, fotograferar dom och säljer bilderna till likasinnade.

I TV-serien Läckberg & Rudberg så tipsade Camilla Läckberg om denna bok och jag har haft den på min att-läsa-lista sedan dess. Jag ångar inte att jag läste den, det är en av de bästa och mest spännande böcker jag läst på länge. I går morse höll jag på att missa när min buss kom eftersom jag var så inne i läsningen. Läs!

1 kommentar:

Annika sa...

Jag håller med: Poeten är riktigt riktigt bra!