lördag 5 september 2009

Flickan under jorden

Titel: Flickan under jorden
Författare: Elly Griffiths
Antal sidor: 249
Förlag: Minotaur, inbunden
Betyg: 5 av 5

Det här är en av de mest spännande böcker jag läst på länge. Håller dock med den bloggskrivare som tyckte att det var väl mycket tjat om Ruths vikt. Det för absolut inte handlingen framåt på nåt sätt.

Boken handlar om arkeologen och benexperten Ruth Galloway, som kallas in som expert när polisen hittar människoben i saltängarna utanför King´s Lynn i Norfolk.

Kriminalkommissarie Harry Nelson misstänker att det kan vara kvarlevorna efter Lucy Downey som kidnappades för tio år sedan. Benen visar sig dock vara över tusen år gamla.

Så försvinner ännu en flicka och jakten på kidnapparen blir en kamp mot klockan. Ruth själv blir utsatt för hot för att hon hjälper polisen.

Jag ser fram emot fler böcker av Elly Griffiths!

1 kommentar:

Fru E sa...

Jag har också läst och gillat! Jag tänkte inte så mycket på det där med vikten. Jag fick lite samma känsla som de tidigare böckerna av Elizabeth George där det stod mycket om Barbara Havers utseende hela tiden. Men jag tror att det är för att man ska få en tydlig bild av henne (Elizabeth George lyckades så väl med det att jag blev besviken när jag så B.H på tv:n).