fredag 18 september 2009

Fyrvaktaren

Titel: Fyrvaktaren
Författare: Camilla Läckberg
Antal sidor: 358
Förlag: Forum, inbunden
Betyg: 5 av 5

Erica klarade sig hyfsat oskadd från bilolyckan som hon och Anna var med i, men var tvungen att göra akut kejsarsnitt för att rädda tvillingarna i magen. Nu är hon mammaledig.

Patrik har precis börjat jobba igen efter att ha varit sjukskriven på grund av kärlkramp. Redan en av de första dagarna på jobbet blir han inkastad i en mordutredning då kommunens ekonomichef, Mats Sverin, hittas mördad.

Mats ungdomskärlek Annie har också återvänt till trakten. Hon och hennes son har kommit till ön Gråskär utanför Fjällbacka. En ö som också kallas Gastholmen i folkmun eftersom det sägs att de som dör där aldrig lämnar ön.

Läckberg väver i den här boken ihop flera historier och inte förrän precis på slutet får man veta hur allt hänger ihop. Jag hade vissa gissningar under tiden jag läste, men ingen av dom stämde helt och det tycker jag är bra. Det här är hennes bästa bok hittills, tätt följd av Stenhuggaren och Sjöjungfrun tycker jag.

Det enda jag stör mig på vad gäller Läckbergs böcker är att de dricker kaffe hela tiden. I boken får också Camillas sambo Martin en liten pik. Och hennes pappa finns nämnd i boken.

1 kommentar:

boksnoken sa...

Skönt att höra att allt gick bra med bebisarna, det är det jag har oroat mej mest för sen jag läste förra boken! :-) Ser fram emot att läsa denna!