fredag 13 november 2009

En annan tid, ett annat liv

Titel: En annan tid, ett annat liv
Författare: Leif GW Persson
Antal sidor: 429
Förlag: Piratförlaget, pocket
Betyg: 3 av 5

Den här boken fick jag av en kollega och eftersom jag hade läst ut min "pendlarbok" på resan till jobbet på morgonen så började jag läsa den på vägen hem. Det är annars en bok som jag normalt sett inte skulle välja. Historien i sig är väl helt OK, men Persson skriver stundtals meningar som är så långa att man storknar.

Dessutom är boken så faktaspäckad att det nästan blir för mycket. Det börjar med sprängningen på Västtyska ambassaden 1975, och sen är det CIA, Stasi, hemliga register, SÄPO och så vidare. Jag vet inte om författaren vill briljera med sina kunskaper, men så känns det. Många av poliserna i boken är dessutom riktiga mansgrisar och faktiskt ganska osympatiska.

1 kommentar:

Pockethexan sa...

Jag läste en av hans första böcker (den där om att Palme var FBI spion(!?)) o jag fick samma känsla som du att han vill briljera eller är det verkligen sant det han skriver, den käre proffesorn, för då undrar man ju egentligen varför det inte skrivs mer om hans böcker än det gör..

Den va kul din deckarlista jag ska kika närmare på den o se hu många poäng jag får (blir det för få kan jag ju inte visa det på min blogg, dålig image..<;D)

Kramis o trevlig helg!/från Hexan själv