lördag 21 november 2009

På spaning efter William Shakespeare

Titel: På spaning efter William Shakespeare
Författare: Bill Bryson
Antal sidor: 193
Förlag: Forum, inbunden
Betyg: 4 av 5

Bryson har i denna bok samlat teorier och skrönor, fakta och kända källor till Shakespeare och hans liv.

Han berättar om vad som faktiskt är sant och vad som går att bevisa, samt alla de olika teorier som framlagts om vem som egentligen skrev alla de texter som Shakespeare blivit känd för.

Själv är jag ett Shakespeare-fan sedan jag läste engelska på högskolan. Jag har naturligtvis besökt Stratford-upon-Avon som är den ort Shakespeare härstammade från.

Jag gillar boken eftersom Bryson presenterar vad som faktiskt är bevisade fakta om Shakespeare samtidigt som han presenterar alla de teorier som olika Shakespeareforskare och även motståndarsidan lagt fram.

2 kommentarer:

Miss E sa...

Intressant, nu blev jag sugen på att läsa den. Är också lite Shakespeare-frälst sedan länge.

M sa...

Hej

Det hade jag inte listat ut (att du var min bokvän alltså). :)

Stort tack för en höst med verkligt fina paket! Flera givande läsupplevelser som jag kanske hade missat annars.

/M