torsdag 10 december 2009

Mörkrets flod

Titel: Mörkrets flod
Författare: Rennie Airth
Antal sidor: 416
Förlag: Minotaur, inbunden
Betyg: 4 av 5

Den här boken utspelar sig 1921 i England. John Madden vid Scotland Yard tillkallas av polisen i Guidlford för att utreda ett brutalt mord på en överste och hans familj och tjänstefolk. Den enda överlevande är femåriga Sophy, men hon är så chockad att hon slutat prata. Lokalpolisen tror att det handlar om ett inbrottsförsök som spårat ur, men Yarden börjar misstänka att det hemska brottet är utfört av en psykopatisk krigsveteran.

Ytterligare ett vansinnesdåd sker, och utförandet är identiskt med de tidigare morden. Yarden börjar söka i krigsarkivets brottsregister för att hitta liknande fall och snart får man napp. Nu gäller det bara att hitta gärningsmannen i tid innan han slår till igen.

Boken är spännande och det här är en sån bok som skulle passa som film. När man läser ser man de typiska brittiska landskapen framför sig och i och med att det är 1920-tal så kan man tänka sig de tidstypiska kläderna och bilarna. Airth har skrivit ytterligare två böcker om John Madden och dom har jag redan skrivit upp på min att-läsa-lista.

1 kommentar:

violen sa...

Ah, den här boken tillhör mina topp fem inom deckargenren! Den är så spännande och jag minns den än fast det är många år sen jag läste den. Det är en av de deckare jag brukar rekommendera! Tyvärr har Airth inte lyckats upprepa sin succé i sina andra två böcker.