måndag 7 december 2009

Tårtgeneralen

Titel: Tårtgeneralen
Författare: Filip Hammar & Fredrik Wikingsson
Antal sidor: 220
Förlag: Albert Bonniers förlag, inbunden
Betyg: 3 av 5

Jaha, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om den här boken. I mitten av 80-talet drabbades Köping av en hel del bakslag. IKEA flyttade, bygget av den stora sporthallen blev inte av och Köping utsågs till Sveriges tråkigaste stad i Rekordmagasinet. En man vid namn Hasse P var då nyinflyttad i stan och beslutade sig för att sätta staden på kartan genom att tillverka världens längsta smörgåstårta, och på så sätt komma med i Guinness rekordbok.

Hade inte boken haft Köpingsanknytning hade den för mig varit helt ointressant. En eloge till författarna dock som måste gjort en otrolig massa research eftersom Filip vid den här tiden var i 9-årsåldern och Fredrik inte ens kommer från stan. Jag minns när smörgåstårtan gjordes, och jag spelade själv basket så jag kommer ihåg några av de amerikanska spelarna som finns nämnda i boken.

1 kommentar:

enAnnan sa...

Den ligger i min hylla, oläst än så länge - men jag vill läsa den för att det är Filip och Fredrik och jag gillar dem. :)