fredag 1 januari 2010

I själ och hjärta

Titel: I själ och hjärta
Författare: Maeve Binchy
Antal sidor: 427
Förlag: Norstedts, inbunden
Betyg: 4 av 5

Som vanligt utspelar sig Binchys bok på Irland. Denna gång handlar det om en hjärtklinik i Dublin. Läkaren Clara Casey blir ansvarig och hon får ett år på sig att bygga upp verksamheten.

Till kliniken kommer bland andra den nya läkaren Declan, sköterskorna Fiona och Barbara, den polska invandrarflickan Ania och receptionisten Hilary. Persongalleriet i boken är stort. Berättelsen ges utifrån flera olika personers synvinklar, men de har alla någon form av koppling mot hjärtkliniken genom någon av dom som jobbar där eller en patient.

Boken är läsvärd och handlar om relationer och livsöden.

1 kommentar:

En bok om dagen sa...

Den där började jag på idag! Har inte hunnit läsa särskilt långt, men jag vet ju att jag brukar gilla Binchy så jag tror nog att jag kommer att gilla även denna.