tisdag 25 maj 2010

Främlingen i huset

Titel: Främlingen i huset
Författare: Sarah Waters
Antal sidor: 523
Förlag: Natur & kultur, inbunden
Betyg: 4 av 5

Familjen Ayres hem, Hundreds Hall var en gång en av de största och mest imponerande godsen i trakten. I efterkrigstider så är både familjen och förmögenheten starkt decimerad.

Doktor Faraday kallas en dag till godset för att se till en patient, och han förfäras av det förfall som skett på gården. Doktorn kommer att besöka Hundreds Hall ofta under tiden som följer och han ser hur familjen kämpar för att få godset på fötter igen. Dock sker märkliga saker i huset, framförallt med de människor som bor där. Först är det sporadiskt och smygande, men sen eskalerar det och slutar i katastrof.

Berättelsen är suggestiv och spännande och läsaren får heller inte veta exakt vad som sker utan mycket lämnas till fantasin. Boken är bra och skildringen av landsbygden i efterkrigstidens England är också tilltalande.

2 kommentarer:

Helena sa...

Jag har bara läst några sidor i den här än men den verkar lovande, imorgon (när jag läst ut den bok jag håller på med nu) planerar jag att börja läsa den "på allvar". Det ska bli roligt att se om jag gillar den lika mycket som alla andra verkar göra.

Boktokig sa...

Låter som något för mig.

Tidigare i vår så såg jag knappt på TV alls, men nu har TV-tittande ökat igen! men jag klämmer fortfarande in en liten stund läsande i alla fall. Men jag skulle behöva lite Pendlarläsning, för att varva ner. Så jäktigt på jobbet just nu!