måndag 21 juni 2010

Dykaren

Titel: Dykaren
Författare: Håkan Östlundh
Antal sidor: 380
Förlag: Ordfront, inbunden
Betyg: 4 av 5

Två pojkar dyker i ett kalkbrott och hittar till sin fasa en död dykare strax under vattenytan. Det verkar vara en vanlig dykolycka, men snart finner polisen bevis för att det handlar om ett mord.

Samtidigt har en ung kvinna sökt upp polisen eftersom hon har återkommande minnen av att hon sett sin far döda en kvinna i Frankrike 17 år tidigare. Hennes uppgifter stämmer ganska väl överens med ett mord i Frankrike vid samma tidpunkt.

Är hennes minnen korrekta, eller är det något annat hon sett i sin barndom? Östlundh har även i denna bok fått till en spännande intrig, med överraskande upplösning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Kerstin, en hälsning från din hemliga bokvän. Det är jag som fått äran att packa en grön sommarpåse till dig och jag tror att jag vet vilka böcker som jag ska skicka dig. Är det något, som jag kan packa, något alldeles speciellt, som skulle få dig extra glad?
Kram DHBV

Kerstin sa...

Hej! Jag blir glad för det mesta, hela paketet är ju en överraskning =) Något som jag skulle vilja ha är dock en enkel silverfärgad fotlänk.