torsdag 10 juni 2010

Släke

Titel: Släke
Författare: Håkan Östlundh
Antal sidor: 337
Förlag: Ordfront, pocket
Betyg: 4 av 5


Gotlänningarna kallar rutten tång för släke. Precis som släke luktar det vid en övergiven bil med takbox, som står felparkerad intill en badplats.

Kriminalpolis Fredrik Broman åker till platsen och upptäcker en död man i takboxen. Mannen är uppsprättad från halsen och nedåt. Ungefär samtidigt hittas ett får i en sjöbod. Fåret är också uppsprättat.

Det här är upptakten till en jakt på en mördare som lämnar mycket få spår efter sig. Turisterna flyr Gotland, som i media kallas för skräckens ö.

Gotland har en viss tjusning som mordkuliss, kanske är det för att det är just en ö. Både Anna Jansson och Mari Jungstedt tar ju livet av folk på Gotland i parti och minut, och jag gillar deras böcker.

Östlundh blev en trevlig ny bekantskap och jag har redan börjat på nästa bok, Dykaren.

1 kommentar:

Ango sa...

Den här boken fick jag i ett bokbyte för en tid sedan, men jag har fortfarande inte läst den, tyvärr. Jag tyckte att den verkade väldigt bra på baksidetexten!
kul att du gillade den!