måndag 19 juli 2010

Askungar

Titel: Askungar
Författare: Kristina Ohlsson
Antal sidor: 398
Förlag: Piratförlaget, inbunden
Betyg: 4 av 5

En flicka försvinner spårlöst från ett X2000-tåg när det anländer Stockholms central. Flickans pappa misstänks. Några dagar senare hittas flickan död utanför akutmottagningen i Umeå.

Poliserna under ledning av kommissarie Alex Recht och kriminalinspektör Peder Rydh har nästan inga spår att följa. Civilanställda utredaren Fredrika Bergman försöker leda in utredningen på en annan väg, men hon kämpar i motvind. När de andra äntligen lyssnar till hennes synpunkter försvinner ännu ett barn, denna gång en liten bebis.

Motivet till morden anade jag tidigt, men gärningsmannen avslöjas inte förrän mycket sent i handlingen. Det här är en bra debut och jag ser fram emot att läsa nästa del, Tusenskönor, som jag fått som recensionsex från förlaget.

2 kommentarer:

malinthewriter sa...

Har nyligen fått hem denna. Ser fram emot att läsa den! :)

Annika sa...

Jag sträckläste både del 1 och del 2 av Ohlsson. Jag tycker att hennes böcker är fantastiska!

Kul med ett nytt svenskt namn i "gemet"