måndag 16 augusti 2010

Döden i grytan

Titel: Döden i grytan
Författare: Mats-Eric Nilsson & Henrik Ennart
Antal sidor: 258
Förlag: Ordfront, inbunden
Betyg: 5 av 5

Det här är skrämmande men nyttig läsning. Den högprocessade och industriellt storproducerade maten uppfyller alla myndighetskrav som finns, medan vissa förskolor förbjuder barnen att vara med i köket och ibland till och med att bre sina egna smörgåsar p.g.a. de höga hygienkraven som ställs.

Hembakade bullar anses som farligare än fabrikstillverkade dito, trots att de senare ofta innehåller en rad med tillsatser. Den som driver en korvkiosk får lättare tillstånd att servera pulvermos än hemlagat mos.

Författarna visar exempel på hur lagar och regler ofta gynnar de storskaliga industrierna på bekostnad av lokala småproducenter. Ändå är det ofta man hör politiker tala om hur de vill stötta lokala producenter och vi uppmanas att handla närproducerat och gärna ekologiskt.

Efter att ha läst Mats-Eric Nilssons två föregående böcker i ämnet så köper jag bara ekologiska ägg och ekologisk mjölk. Varor som jag inte handlar så ofta, så som ketchup, oliver, ströbröd, mjöl, kakao etc, väljer jag numera alltid ekologiskt.

I denna bok så är det framförallt kött och kyckling som granskas. Efter att ha läst beskrivningarna av den storskaliga djurhållningen så blir man lätt illamående.

Vi köper ofta kött från Åsby kött och vilthandel och ibland även från Kungsbyn, och efter att ha läst denna bok som framgår det som helt rätt. Jag skulle dock vilja ha tips på var man kan köpa närproducerad fisk och kyckling i trakten av Västerås/Eskilstuna/Örebro. Så vet du något bra ställe så skriv gärna en kommentar.

3 kommentarer:

Pockethexan sa...

Vad kul att du har en så bra bok framför dig!

Men kommer du att komma på releasepartyt på onsdag för jag har tänkt att gå o hör mig för vilka fler bloggare som har tänkt att komma?
Fast jag har ju lite närmare än dig men jag tror nog att det ska vara värt det, du får i alla fall se ett väldigt vackert museum (o det råkar vara det som var mitt första arb. att vara arb.ledare när museet skulle renoveras på 80-talet, grymt va?!)

Hoppas att vi ses!

Kramis o ha de!
<;D

Gimb sa...

Eskilstuna har Köttskolan. Lagar alla sina korvar, köttfärsbiffar m m från lokalt uppfödda djur. Mer hittar du på kottskolan.se. Dessutom är t o m korven jättegod, och jag som inte ens tycker om korv.

Emmas Bokhylla sa...

Later riktigt bra, och riktigt nyttigt att veta!