torsdag 5 augusti 2010

War Välkommen, kära Du...

...till Carl Larsson och hans Fru! De kända orden står ovanför dörren till Lilla Hyttnäs i Sundborn som var Carl och Karin Larssons hem.

Vi besökte Lilla Hyttnäs för en dryg vecka sedan och gick en guidad rundtur i huset. Det var mycket intressant att se Karins alla textilier och designade möbler, samt såklart all konst, både av Carl Larsson själv, men även andra kända konstnärer så som Anders Zorn och Bruno Liljefors.
Vid Sundborns kyrka finns Carl Larssons familjegrav, och den passade vi också på att besöka.

Efter att vi kom hem har jag läst några böcker om paret Larsson. Framförallt var det roligt att se bilder på alla de kända konstverken när man sett "originalmiljön".

2 kommentarer:

Emma sa...

Jag var också där i sommar, min mor bor strax utanför Sundborn. Jag tyckte mycket om det mysiga biblioteket på övervåningen! Blev inspirerad att själv ha ett bibliotek i mitt hus (när jag skaffar ett tillräckligt stort nån gång). =)

En bok om dagen sa...

Jag har varit dit några gånger och jag far alltid därifrån fylld av inspiration. Det är en otroligt skön miljö!