fredag 17 september 2010

Pilgrimstur till Santiago de Compostela

Titel: Pilgrimstur till Santiago de Compostela
Författare: Ulla Nordfors
Antal sidor: 139
Förlag: Vildmarksbiblioteket, häftad
Betyg: 4 av 5

Jag har haft tankarna på att göra en del av denna tur någon gång, ända sedan jag läste Agneta Sjödins bok En kvinnas resa.

Hela turen är ca 80 mil lång och man kan gå lite olika sträckningar. För att få "godkänt" när man kommer fram till Santiago de Compostela måste man ha gått minst de sista tio milen.

Efter att ha läst Ulla Nordfors bok är jag ännu mer inne på att verkligen göra den här turen. I så fall kommer jag att starta i O Cebreiro och har då ca 15 mil till målet.

Boken innehåller många bra tips på utrustning, sevärdheter längs vägen och allmänna tips om vandringen. Det jag saknade var dock lite hänvisningar om hur man kan beräkna rimlig sträcka per dag beroende på vilken nivå man ligger på.

6 kommentarer:

Ango sa...

En kvinnas resa har även fått mig att fundera på den här vandringen någon gång i livet. Inta närmsta året, men jag ska göra den, bara för att få göra en resa inåt för en gångs skull!

Ulla Nordfors sa...

Hej,
skoj att min guidebok inpirerar. Jag har med avsikt INTE delat in pilgrimsleden i dagsetapper eftersom jag rekommenderar att man gör den helt i sin egen takt. Även en mycket vältränad person kanske får ett fantastiskt möte, blir hänförd över någon fantastisk vacker utsikt eller någon gammal byggnad. Alla guideböcker jag sett/läst om den franska leden till Santiago de Compostela är indelad i dagsetapper men jag valde istället att dela in leden i åtta delar och låta pilgrimen själv avgöra var man stannar för natten. Leden går via alla små byar i norra Spanien och det finns någonstans att bo i nästan varje by.

Buen Camino!
Ulla Nordfors

Kerstin sa...

Hej Ulla! Kul att få en kommentar från författaren =)

Som du ser i mitt inlägg så efterlyser jag inte dagsetapper, utan mer tips om hur man beräknar vad som är rimligt att gå på en dag ungefär.

Typ att en otränad småbarnsmamma kanske kan klara 2 mil per dag =) och ändå ha tid att titta på lite sevärdheter och möta spännande människor.

//Kerstin

Monika Häägg sa...

Läste en reseskildring av en kvinna som cyklat den här sträckan. Kanske att rekommendera?

ulla nordfors sa...

Hej igen,
för mig är det omöjligt att säga hur lång sträcka en o- eller vältränad pilgrim kan gå. O Cebreiro ligger otroligt högt och vackert och på vägen ned kanske du vill stanna i t ex Samos och besöka klostret. Portomarin är också en fantastisk plats!
Jag rekommenderar ALLA att inte ha någon tidspress, en pilgrimstur handlar om en inre resa...
Själv tycker jag att det är besvärligt att bryta en pilgrimstur för att turista på vanligt sätt.

Under min egen Camino bestämde jag mig för att återvända till norra Spanien för en bilsemester om något år och då stanna flera dagar i alla stora städer utefter leden. De är så vackra och intressanta att jag vill upptäcka dem i lugn och ro.

Så jag kan m a o inte ge dig upplysningar om rimlig sträcka per dag.

Buen Camino!
Ulla Nordfors

Chris Mc Guire sa...

Oh äntligen en bok om att Pilgrimstura till Santiago de Compostela. Det funderar jag själv på, kanske redan till nästa sommar. Denna boken Köpte jag direkt.... allt måste ju planeras och en viss vandringsutrustning osv handlas in. Spännande. Tack för en bra bokblogg med mycket bra läsning.