måndag 6 december 2010

Ingen fara

Titel: Ingen fara
Författare: Selma Mahlknecht
Antal sidor: 204
Förlag: Thorén & Lindskog, häftad
Betyg: 3 av 5

Systrarna Bess och Sandy växte upp hos sin mormor, men deras relationer till varandra är komplicerade. Sandy försöker skriva ner mormoderns historia, och mörka hemligheter kommer snart upp till ytan.

Jag köpte den här boken till min bytesvän i senaste pocketbytet när jag var på bokmässa i Örebro. Då fick jag en till mig själv på köpet.

Det här är en mycket bra berättelse, men jag gillar inte alls sättet den är skriven på. Nutid och dåtid blandas, likaså dialog och tankar och jag tycker att det blir rörigt. Man får bara små små fragment av historien innan fokus byts, och för mig blir det tyvärr bara irriterande.
Berättelsen är till en början väldigt långsam, och när man till sist börjar ana hur allt hänger ihop så får man helt plötsligt en massa (obehagliga) avslöjanden på väldigt kort tid.
Jag gillar inte heller typografin i boken. Nya kapitel börjar jättelångt upp på sidan och det är många halvsidor med text. Fast det är väl mer en vanesak.

Thorén & Lindskog som bara ger ut tyskspråkig litteratur på svenska har dock framtiden för sig. I och med att bokmässan nästa år fokuserar på tyskspråkig litteratur så har de helt rätt inriktning.

Inga kommentarer: