måndag 13 december 2010

Offerrit

Titel: Offerrit
Författare: Johannes Källström
Antal sidor: 363
Förlag: Massolit, inbunden
Betyg: 4 av 5

Jag köpte den här boken direkt av författaren på bokmässan i Örebro. Innan dess hade jag inte hört talas om vare sig boken eller förlaget. Nu har jag sett att förlaget kör en kampanj där de erbjuder bokbloggare recensionsexemplar. Själv har jag också fått erbjudandet, och har tackat ja till Nirvanaprojektet av Stefan Tegenfalk.

Offerrit utspelar sig i en mindre ort i Närke. Kommunens stora industri ska lägga ner och kommunalrådet Svea och hennes medarbetare försöker desperat komma på hur de ska rädda orten från undergång.

Till sist enas man om att bjuda in Oscar Vigelius, en världsberömd designer som växte upp på orten. Ett avtal skrivs med Vigelius och hans agent, men så snart de anlänt till orten börjar människor försvinna och det sjuder av missnöje och oro bland invånarna. Vem eller vad är det egentligen man slutit ett avtal med?

Kriminalkommissarie Owe Tycho kallas in, och i och med sin uppväxt som son till en pastor förstår Owe snart att det är svarta krafter i rörelse.

Det här är en bok med drag av både Stephen King och John Ajvide Lindqvist som båda tillhör mina favoriter. Dock är den inte språkligt lika bra som dessa herrars alster. Det finns också en del språkmissar. Sammantaget dock en annorlunda och spännande bok och helt klart läsvärd om man gillar böcker med lite skräck. Boken bygger på det klassiska temat med det goda mot det onda. Men den handlar också om hur mycket och vad man är beredd att offra för att få det man är besatt av. Ska försöka få tag på Mörkersikt, som är en novellsamling av samma författare.

Det ska också bli intressant att se vilket genomslag förlagets arbete med att vända sig direkt till oss bokbloggare får.
PS. Just nu kan du på Bokus läsa Källströms novell Endast tomten är vaken.

2 kommentarer:

fullbokhylla sa...

Jag har fått den som recensionsexemplar, så det ska bli spännande. Om jag vågar läsa den - skrev till förlaget att det eventuellt blir maken som får gästrecensera för jag är harig när det gäller skräck. Hur otäck är den?

Hundöra sa...

I och med ditt höga betyg ska det nu bli intressant att läsa boken. Kanske ganska passande nu till jul/vinter. Jag tycker att det är den årstid som passar bäst till spökhistorier.