måndag 31 januari 2011

Frankenstein

Titel: Frankenstein
Författare: Mary Shelley
Antal sidor: 141
Förlag: Argasso, häftad
Betyg: 4 av 5

Argasso har startat en ny serie med lättlästa seriealbum som återberättar stora klassiker. Först ut är Frankenstein och senare i år kommer Macbeth (som jag definitivt kommer att läsa eftersom jag är ett Shakespearefan).

Bilderna är mycket välgjorda, men samtidigt också mörka och skrämmande. Åldersrekommendationen är 12 år vilket jag tror ska följas. Min tioåring tittade lite i albumet och frågade om handlingen, men när femåringen tittade över axeln när jag läste så stängde jag faktiskt igen boken, eftersom vissa bilder är otäcka.

Dock får boken en stark fyra i betyg. Man har verkligen lyckats återberätta Shelleys klassiker i serieform på ett mycket bra sätt.

Inga kommentarer: