måndag 17 januari 2011

Låt de gamla drömmarna dö

Titel: Låt de gamla drömmarna dö
Författare: John Ajvide Lindqvist
Antal sidor: 364
Förlag: Ordfront, häftad
Betyg: 3 av 5

Jag är normalt sett ett stort fan av Ajvide Lindqvist. Lilla stjärna och Människohamn hör till favoriterna.

Den här boken innehåller texter som i mitt tycke är alldeles för spretiga som samling. Tindalos som jag tidigare lyssnat till som ljudbok är nog den bästa, tillsammans med Antikrundan. Läsaren bjuds också på ett alternativt slut till Låt den rätte komma in.

Om man är nyfiken på Ajvide Lindqvist och vill ha en lite mindre dos skräck så är detta kanske en bra början. Man får också känna författaren lite närmare eftersom boken också innehåller hans Sommarprat från 2006.

2 kommentarer:

Ango sa...

Jag tyckte precis som du, att det här är alldeles för skilda texter för att det ska bli bra. Jag skrev det i min blogg och fick en kommentar om att det var ju faktiskt en novellsamling och då kan man inte förvänta sig en röd tråd (vilket jag gör), utan det var som att klaga på att det var olika personer i olika noveller. För mig är det viktigt att texterna i alla fall funkar ihop, och det gör inte de här. De är FÖR olika.

Marie//Tekla Maräng sa...

Låter spännande om en lite spretigt men verkar vara värt att läsas.
Stefan Tegerfalk låter intressant honom har jag aldrig läst något utav.
Tack för tipsen.
Kramar:)