torsdag 3 februari 2011

Guccikrigen

Titel: Guccikrigen: Hur jag överlevde mord och intriger i världens största modehus
Författare: Jenny Gucci
Antal sidor: 260
Förlag: Pocketförlaget, pocket
Betyg: 2 av 5

Familjen Gucci har en historia av avundsjuka, rivalitet, svek och mord bakom sig. Och intrigerna skapar fortfarande rubriker i tidningarna. Jenny Gucci, var gift med Paolo Gucci och levde ett liv i lyx och glamour.

De umgicks med kungligheter och kändisar, och spenderade massor av pengar på bostäder, semestrar, antikviteter, kläder och smycken. Bakom kulisserna dolde sig dock rivalitet mellan släktingarna. Många advokater har genom åren tjänat en rejäl hacka på Guccifamiljens rättsprocesser mot varandra.

När Jenny till sist ville skiljas från Paolo och komma bort från familjens inflytande så vägrade han gå med på skilsmässa och underlät betala underhåll för det gemensamma barnet.

Jenny skriver själv att hon lämnades utblottad, hon hade bara ett par hundra tusen Euro kvar att leva på! Välkommen till verkligheten! Hon skriver också att hon som designer av bland annat smycken och sängkläder inte alls försöker dra fördelar av namnet Gucci. Men varför heter då hennes företag "Jennifer GUCCI International, Inc"?

Visst är det intressant att läsa vad som försigår bakom fasaden på ett av världens största modehus, men det blir också en ensidig historia.

1 kommentar:

Flygaren sa...

Jag har denna bok i min bokhylla (lånad) och har känt mig osäker på om jag vill eller inte vill läsa den. Det lutar åt det senare.