tisdag 1 februari 2011

Herr Grums och kakmiljonären

Titel: Herr Grums och kakmiljonären
Författare: Andy Stanton
Antal sidor: 176
Förlag: Argasso, inbunden
Betyg: 4 av 5

Jag läste boken om herr Grums som högläsning för femåringen och tioåringen tillsammans och de och jag skrattade högt vid flera tillfällen. Herr Grums är en riktig plåga som hatar barn, djur, nöjen och kokta majskolvar. I denna bok tar han hjälp av en läskig slaktare för att sno alla pengar från den nyinflyttade pepparkaksgubben med elektriska muskler.

Som tur är så lyckas Polly och Fredag Klurman spåra rånarna. Det finns en tidigare bok om herr Grums, som vi ska försöka få tag på, och senare i år kommer en tredje bok. I boken finns också roliga illustrationer och man utnyttjar olika typsnitt och andra grafiska effekter för att ge boken extra liv. Åldersrekommendationen är 6-9 år.

1 kommentar:

Ango sa...

Jag älskar böckerna om Herr Grums. De är lika roliga för vuxna som för barn. Första boken tyckte jag var roligare än den här, men den här var också riktigt rolig. Jag ser fram emot den tredje boken i höst.