måndag 14 februari 2011

Skeptikerskolan

Titel: Skeptikerskolan
Författare: Andreas Anundi & CJ Åkerberg
Antal sidor: 226
Förlag: Forum, inbunden
Betyg: 4 av 5

Författarna driver bloggen Tankebrott, och i denna bok ger de oss en grundkurs i skepticism. Grundregeln är att vi alla kan bli lurade och här får vi några verktyg för att bedöma sanningshalten i all den information vi överöses med varje dag. Det är lätt att lockas av enkla lösningar och mirakelerbjudanden. En stor dos sunt förnuft är det viktigaste redskapet.

I boken får vi också en guidning bland nutidens mest debatterade idéer och teorier som finns kring bland annat 11-septemberterrorn, antivaccinationsrörelsen, månlandningen och mordet på Kennedy.

Boken ger flera aha-upplevelser och borde användas inom skolan. Dagens ungdomar (och vuxna med för den delen) behöver såna här redskap.

Jag minns att när jag var gravid med första barnet, så florerade det mycket om hur skadligt det var att dricka lightläsk när man är gravid. Där försökte jag hitta information och fann flera källor som pekade på samma sak, skulle det vara skadligt skulle man dricka ca 8 liter lightläsk per dag!

Likaså har jag ställts inför liknande debatter när det gällde MPR-vaccinet och svininfluensan, och ja, hela familjen är vaccinerade. Härnäst är det Twinrix som står på tur för oss, men där har jag inte hört några negativa kommentarer förutom angående priset.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lightläsk innehåller aspartam, ett inte helt ofarligt ämne...

Kerstin sa...

Ja, jag vet det och det var precis det som debatterades. Men för att mängden aspartam ska bli skadlig ska man alltså dricka 8 liter per dag =)