söndag 31 juli 2011

Flickan från ingenstans


Titel: Flickan från ingenstans
Författare: Justin Cronin
Antal sidor: 907
Förlag: Norstedts, inbunden
Betyg: 4 av 5

Jag läste en kort beskrivning av denna bok på nätet och tyckte att det verkade spännande. Den var utlånad så jag reserverade den på bibblan. Jag blev lite fundersam när jag hämtade boken och såg att den var på över 900 sidor.

Började dock läsa och kunde snart inte lägga den ifrån mig. Trots tjockleken var den väldigt lättläst.

Boken börjar med att ett topphemligt amerikanskt miliärexperiment går fel och ett farligt virus sprider sig ohämmat. FBI-agenten Wolkgast lyckas hjälpa 6-åriga Amy att fly från militärbasen, men faller själv offer för en av de smittade personerna.

Vi får sen följa livet i en bosättning där en grupp överlevande bor ca 90 år efter katastrofen. Viruset skapar en form av vampyrer som är aktiva på nätterna då de jagar blod.

Det här är en bok som skulle passa som film. Den för tankarna till bland annat Pestens tid av Stephen King.

Inga kommentarer: